Online v centre pozornosti
Podľa prieskumu agentúry GfK Slovakia v septembri 2007 využívalo internet 42 percent Slovákov. Štvrtina obyvateľov Slovenska priznala, že cez internet nakupuje - či už pravidelne alebo nepravidelne. Viacero slovenských poisťovní dnes ponúka aspoň časť svojho portfólia online. Poistným produktom, ktorému sa v predaji cez internet pomerne darí, je cestovné poistenie. Samozrejme, rozvoj online poistenia ide ruka v ruke s rozvojom elektronického obchodu ako takého. Čoraz viac zákazníkov si zájazdy nakupuje online, e-predaj leteniek tak isto dramaticky stúpa. A poisťovne začínajú vnímať, že internet už neslúži len ako informačný a komunikačný nástroj, ale stáva sa plnohodnotným obchodným kanálom, ktorého relevantnosť bude podľa všetkých predpokladov v najbližších rokoch rásť. Aj preto poisťovne pôsobiace na Slovensku začali viac dbať na grafiku webstránok, ich užívateľskú prívetivosť aj optimalizáciu pre vyhľadávače.
Potenciál mobilného poistenia
Zatiaľ čo väčšina slovenských poisťovní sa začína sústrediť na internet, v živote zákazníka zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu mobilné technológie. Na Slovensku sa mobilný business v najväčšej miere týka hlasových služieb a krátkych správ (SMS, MMS) a rôznych foriem spoplatneného obsahu (online hry, pozadia, zvonenia na mobil a pod.). V oblasti poisťovníctva je však využívanie mobilných telefónov stále v plienkach. A to aj napriek tomu, že penetrácia mobilných telefónov na Slovensku je takmer 100-percentná.
Stuart Nicholson z britskej spoločnosti Zenith Optimedia vo svojej prednáške, ktorou otvoril konferenciu Marketingový manažment 2008, upozornil na zaujímavý fenomén: kým v Spojených štátoch a západnej Európe sa mobilná komunikácia dostala do popredia až po online boome, v krajinách strednej a východnej Európy, ktorá za zvyškom najvyspelejších krajín vždy zaostávala o zopár rokov, sa mobilná komunikácia rozvíjala, takpovediac, paralelne s onlinom a jej „zaostávanie" je v súčasnosti menej výrazné. Je preto možné, že kým sa online business v strednej a východnej Európe rozvinie do takej miery ako v USA a v západnej Európe, mobilný business už môže byť podstatne ďalej.
Poistenie cez SMS - rarita alebo výzva?
S uzatváraním poistných zmlúv prostredníctvom mobilných technológií prišla ako prvá na trh britská spoločnosť Text2Insure, ktorá ambiciózny projekt odštartovala koncom júna roku 2005. V regióne strednej Európy podobný projekt funguje zatiaľ len na Slovensku. V prvej polovici roku 2007 sa Union poisťovňa rozhodla uviesť na trh produkt, ktorý komunikovala ako „Prvé cestovné a horské poistenie cez SMS". Výber z produktového radu cestovného poistenia nebol náhodný: cestovné poistenie, ktoré z koláča individuálnych poistení na Slovensku tvorí cca 3,5 percenta, sa často uzatvára na poslednú chvíľu a nie je problém uzatvoriť ho na diaľku. V konečnom dôsledku, podobné výhody ponúka aj etablované online poistenie.
Čo klientov odrádza?
SMS poistenie ako špeciálna forma uzatvárania poistných zmlúv má viaceré úskalia. Na jednej strane napriek vysokej rozšírenosti mobilných telefónov na Slovensku sú ceny služieb mobilných operátorov na slovenské pomery stále vysoké. Na strane druhej - slovenský klient zostáva do istej miery konzervatívny a uprednostňuje osobný kontakt spojený s návštevou pobočky pred novými spôsobmi poistenia cez online alebo SMS. Kým množstvo poistných zmlúv a objem poistného v online poistení každým rokom stúpa o niekoľko desiatok percent, poistenie cez SMS zostáva raritou a doplnkovou službou pre technicky zdatnejších.
Nová forma, tradičné správanie
Správanie klientov, ktorí uzatvárajú poistné zmluvy cez SMS, však kopíruje štandardy bežné pri tradičných spôsoboch uzatvárania poistných zmlúv krátkodobého cestovného poistenia. Poistenie cez SMS využívajú ľudia predovšetkým počas letnej dovolenkovej sezóny (jún, júl, august). Z produktového hľadiska klienti preferujú tradičné cestovné poistenie, s odstupom nasleduje špeciálne poistenie do hôr, resp. rizikové poistenie pre horské športy. Drvivá väčšina klientov uzatvára SMS poistenie s poistnou dobou 1 - 3 dni, najčastejšie v piatok (víkendové výlety, túry a pod.).
Ako ďalej s SMS poistením?
Trendy vo svete naznačujú, že mobil by sa v neďalekej budúcnosti mohol aj na Slovensku vyprofilovať ako elektronická peňaženka. A to aj napriek krúteniu nosov zo strán bánk. V segmente poistenia, predovšetkým pri cestovnom poistení a súvisiacich produktoch, sa dokonca môže stať poistenie cez SMS rovnako ako online poistenie ďalším z plnohodnotných kanálov uzatvárania poistných zmlúv.
Vaše skúsenosti
Vážení čitatelia, aké sú Vaše skúsenosti a preferencie? Uprednostňujete stretnutie so zástupcom poisťovne, online poistenie alebo poistenie cez SMS? V ktorých produktoch by ste poistenie cez SMS privítali? Ak ste ešte poistenie cez mobil nevyužili alebo ani neplánujete využiť, tak prečo? Budeme radi, ak sa s nami v diskusii podelíte o Váš názor.