Predaj auta: Problém môže mať aj predávajúci

Autor: Peter Világi | 18.4.2011 o 7:00 | Karma článku: 9,91 | Prečítané:  3609x

Pozmenený počet najazdených kilometrov, zamlčané nehody či skryté nedostatky. To všetko číha na kupujúcich, ktorí uprednostnia jazdené vozidlo pred novým. Potenciálne problémy však nemusí mať iba kupujúci, ale aj predávajúci. Nakoniec, písal som o tom už pred ôsmimi rokmi. Čerstvá skúsenosť však potvrdzuje, že neinformovanosť môže človeka aj finančne zruinovať.

Pozor na zánik zákonnej poistky

Čo sa vlastne stalo? Náš klient predal rodinné auto. A vec považoval za dávno uzatvorenú, keď mu hneď na druhý deň volal kupujúci. Nedal totiž prednosť autobusu a spôsobil vážnu nehodu. Auto, na ktorom jazdil jediný deň, putovalo do šrotu. Náklady na opravu autobusu sa vyšplhajú na tisíce eur.

Kupujúci nášho klienta dosť vystrašil, keď ho žiadal, aby nehodu oznámil svojej poisťovni, lebo on má na prihlásenie vozidla na dopravnom inšpektoráte vo svojom okrese 15 dní a na čo by si uzatváral novú zákonnú poistku, keď ho ešte nemá prihlásené?

Moja vina, moja vina?

Ak by predávajúci netrval pri odovzdávaní vozidla na jeho okamžitom odhlásení na dopravnom inšpektoráte, naozaj by to bol jeho problém a musel by to so svojou poisťovňou riešiť. Odhlásením vozidla na dopravnom inšpektoráte však povinné zmluvné poistenie automaticky zaniká, čo je klient povinný zdokladovať poisťovni kópiou technického preukazu, na ktorej je viditeľný dátum odhlásenia vozidla. A aj v tomto prípade zákonné poistenie zaniklo, napriek tomu, že náš klient informáciu o odhlásení vozidla ešte nestihol poisťovni posunúť.

Problém má kupujúci

Povinnosť uzatvoriť povinné zmluvné poistenie má nový držiteľ auta ešte pred jeho prvým použitím. Keďže to nesplnil, poškodený vlastník autobusu dostane náhradu škody z garančného fondu Slovenskej kancelárie poisťovateľov. A tá si vyplatenú sumu bude vymáhať od vinníka nehody. Zároveň novému držiteľovi hrozí aj vysoká pokuta za to, že jazdil bez zákonnej poistky. Takže pre „svoju pravdu" zostal bez auta, bez peňazí a s hrozbou obrovských dlhov na krku.

Pozor na koniec lízingu!

Do problémov sa človek môže dostať, aj keď mu práve končí lízing. To, či mu zmluva povinného zmluvného poistenia automaticky zanikne alebo nie, závisí od toho, či si poistku dojednával individuálne alebo v rámci lízingovej splátky. Ak si klient dojednával poistenie sám, zmluva mu nezanikne. Pretože držiteľ vozidla zostáva rovnaký, auto iba mení vlastníka. No v prípade, že vozidlo na vašu žiadosť zaradila lízingovka do svojej flotilovej zmluvy, poistenie zanikne.

Dôveruj, ale preveruj

Z osobnej skúsenosti viem, že sa nájdu pracovníci lízingových spoločností, ktorí nemajú prehľad o tom, ako funguje povinné zmluvné poistenie. A môžete dostať protichodné informácie o tom, či zmluva zaniká alebo nie. Takže pre vlastné dobro odporúčam kontaktovať aj infolinku poisťovne a informáciu si overiť. Ale ani samotná informácia, že zmluva zanikne nie je postačujúca.

Nielen či, ale aj kedy!

Dôležitý je aj presný termín ukončenia zákonnej poistky. Motorista totiž nesmie zostať ani jediný deň bez poistky. A zároveň nesmie uzatvoriť nové PZP, kým platí ešte to staré. Preto je dobré poslať písomnú žiadosť lízingovke, aby vám presný termín ukončenia zákonnej poistky oznámila písomne emailom aspoň deň vopred. Inak sa môže stať, že dostanete domov list, kde vám oznámia, že už týždeň jazdíte nepoistený.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?