reklama

Dopravná nehoda: Za zlé rozhodnutia sa platí

Aj keď sa pri dopravnej nehode nikto nezraní či nezomrie, havária znamená pre každého účastníka spravidla množstvo nepríjemností. A čo je horšie, každým nesprávnym rozhodnutím môžu negatívne finančné dopady ďalej narastať. Preto by mal človek vedieť čo robiť skôr, ako sa do podobnej situácie dostane. Prvou základnou chybou je najmä pri menších škodách, že si účastníci nehody len vymenia telefónne čísla. Žiaľ, ak vinník na druhý deň svoju zodpovednosť poprie, poškodený má len veľmi malú šancu, že od poisťovne dostane náhradu škody.  Poškodený je totiž povinný poisťovateľovi preukázať zodpovednosť jeho poisteného za vzniknutú škodu. A keď to nemá ako preukázať, tak mu poisťovňa nemôže vyplatiť plnenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)

Keď je riešenie dopravnej nehody len o výmene telefónnych čísel, ľudia prídu domov, začnú rozmýšľať, dostanú rozumy od príbuzných a známych a na druhý deň je všetko inak. Preto je najlepšie, ak sa účastníci nehody hneď na mieste dohodnú o vine, spíšu Správu o nehode a všetci ju podpíšu. Ak sa nevedia dohodnúť kto za škodu zodpovedá, treba vždy volať políciu. Správu o nehode klient dostanete od poisťovne už pri podpise zákonného poistenia. Ideálne je, keď ju má vždy po ruke v aute.

PZP alebo havarijné?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mám si škodu uplatniť z vlastnej havarijnej poistky alebo zákonného poistenia vinníka? Klasická dilema, na ktorú neexistuje univerzálna odpoveď. Vždy závisí od konkrétnej situácie. Ale v prípade, že si pri oprave vozidla poškodený nechá vymieňať poškodené dielce za nové, pravdepodobne pochodí lepšie, ak opravu zafinancuje z vlastného havarijného poistenia. Pri čiastkových škodách totiž poisťovne z havarijného poistenia hradia opravu vždy v nových cenách. Za poškodený päťročný blatník klient dostane nový. Zatiaľ čo z povinného zmluvného poistenia sú poisťovne povinné zo zákona o PZP a Občianskeho zákonníka vyplatiť náhradu za skutočnú škodu. To znamená, že poškodenému uhradia cenu päťročného blatníka, aj keď si od majiteľa auta v servise vypýtajú cenu nového.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem prípadného rozdielu vo výške plnenia je celý proces vybavenia poistnej udalosti z havarijného poistenia podstatne rýchlejší. Pri havarijnom poistení je to o komunikácii klient – poisťovňa. Zatiaľ čo pri povinnom zmluvnom poistení figurujú minimálne dvaja – vinník a poškodený. A na to, aby poisťovňa vyplatila plnenie si musí poškodený uplatniť náhradu škody a poistený nahlásiť poistnú udalosť. A celé je to o tom, ako rýchlo poskytnú poisťovni všetky údaje a dokumenty potrebné k ukončeniu šetrenia udalosti. Ak vinník nemá veľkú motiváciu celú situáciu čo najskôr ukončiť, môže byť poškodený bez auta pomerne dlho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spoluúčasť, bonus

Skôr ako sa klient rozhodne pre uplatnenie škody z vlastného havarijného poistenia, mal by zvážiť dve veci: Výšku spoluúčasti na škode, ktorú má v zmluve o havarijnom poistení dojednanú a vplyv na bonus za bezškodový priebeh. Štandardne poisťovne na bonus klienta nesiahajú, ak škodovú udalosť v plnej miere zavinil niekto iný. Dojednanú spoluúčasť si však z poistného plnenia strhnú. Za škodu 200-tisíc korún pri spoluúčasti 5 %, minimálne 5 000 Sk tak klient dostane plnenie 190-tisíc korún.

Za istých okolností si klient môže náhradu výšky spoluúčasti z havarijného poistenia uplatniť zo zákonnej poistky vinníka. Závisí od toho, ako poisťovňa vinníka stanoví skutočnú výšku škody. Ak ju určí na viac ako 190-tisíc korún, napríklad 193-tisíc, poškodený si môže uplatniť náhradu zo zaplatenej spoluúčasti vo výške 3 000 korún. Ale ak skutočná škoda kalkulovaná poisťovňou vinníka bude menej ako 190-tisíc, náhradu za zaplatenú spoluúčasť z havarijného poistenia si poškodený uplatniť nemôže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako stratiť na plnení z PZP čo najmenej

Aj pri uplatnení škody zo zákonnej poistky vinníka môže byť plnenie v rovnakej výške ako to, čo klient zaplatí v servise. Ide o prípady, kedy si majiteľ auta poškodené dielce nedá vymeniť za nové, ale nechá si ich len opraviť. Gitovaním, vyklepávaním a lakovaním sa technická hodnota auta nezvýši a výška nákladov na opravu zodpovedá skutočnej výške škody. Rozdiel však môže nastať, ak to poškodený preženie a nechá si starú Škodovku 120 opraviť v značkovom servise Porsche. Aby takáto situácia nenastala a poisťovňa sa pri plnení na to nevyhovárala, ideálne je, ak si klient nechá od poisťovne poradiť zmluvný servis, do ktorého má auto odviezť.

Peter Világi, produktový manažér Medical & Financial Consulting

Peter Világi

Peter Világi

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Senior analytik spoločnosti Fincentrum, a.s. Konateľ správcovskej spoločnosti Qualita správa bytov, s. r. o. Zoznam autorových rubrík:  DôchodkyFinancovanie bývaniaÚčty a balíkySporenieBankové analýzyPoistenie osôbPoistenie autaPoistenie majetkuLízingInvestovanieBlog Financie

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu