Aj vy ste sa ocitli v podobnej situácii a príbeh, ktorý ste o takejto skúsenosti rozprávali známym začínal práve takto? Ako končil? Slovami: Sú to podvodníci? Asi nie ste jediný. Lenže každý finančný produkt má svoje pravidlá. Niektorý horšie, iný lepšie. A je len na klientovi, či ich akceptuje alebo nie. No na to, aby sa dokázal správne rozhodovať, musí financiám rozumieť. O to viac, že vo finančnom poradenstve sa pohybuje stále dostatok hlupákov, ktorí si demagógiu mýlia s odbornosťou. Chodenie v obleku však z nikoho odborníka nespraví. Rovnako ako chodenie do garáže z nikoho nespraví auto.
V bežných bankových službách je situácia o niečo lepšia ako v poistení. Na bežnom účte sa toho veľa pokaziť nedá. Jedine, že by klient platil príliš veľa za služby, ktoré vôbec nevyužíva a pritom má aj lacnejšiu alternatívu. Aj keď tu hovoríme o strate v desiatkach či stovkách korún mesačne. O skutočne veľké peniaze ide až pri úverových produktoch či investovaní. O to dôležitejšia je finančná gramotnosť ľudí v tejto oblasti.
Ak niekto nevidí hodnotu, vidí len cenu. Aj to je dôvod, prečo je cena často rozhodujúcim kritériom napríklad pri výbere poistenia. Klienti sú však ochotní zaplatiť aj viac, ak vedia, čo za svoje peniaze dostanú. Zasa nie všetko drahé je automaticky kvalitné. Vždy je dôležitý pomer cena a výkon. Treba len vedieť, na čo sa pri výbere konkrétneho produktu pýtať.
Obdobne ako zaužívané tvrdenie o hľadaní najlacnejšieho poistenia sa hovorí o konzervatívnosti Slovákov v investovaní ako o hotovej veci. Často je to však skôr o nepochopení rizika. Rizikom totiž nie je len krátkodobá strata, ale aj nedosiahnutie investičného cieľa. Tridsaťročné sporenie na dôchodok cez fondy peňažného trhu je ďaleko riskantnejšie ako zhodnocovanie prostredníctvom akciových fondov. Je totiž veľmi pravdepodobné, že pri konzervatívnej investícii si klient za spomínané obdobie nenasporí dostatok peňazí na slušnú penziu.
Ambíciou tohto blogu je poskytnúť komplexnú informáciu o finančnom svete v pozitívnom aj negatívnom svetle. Ukázať hodnotu aj jej cenu. Zvýrazniť malé písmená v zmluvách. Ponúknuť priestor aj pre nepríjemné otázky čitateľov, ich skúsenosti. A na druhej strane dať priestor a možnosť ľuďom z bánk, správcovských spoločností a poisťovní klientov vzdelávať a informovať bez toho, aby otvorene propagovali konkrétne produkty, tak ako to vyžaduje kódex tohto blogu. Pretože informovaný klient býva len málokedy nespokojný. Budeme radi, ak sa zapojíte do diskusie. Príjemné čítanie!
Peter Világi, produktový manažér Medical & Financial Consulting